Menu:

Cartea Triodului cuprinde imnele liturgice si lecturile biblice consacrate perioadei prepascale, texte de o neasemuita frumusete poetica si de mare adancime teologica, menite sa ne trezeasca duhovniceste si sa ne ridice sufleteste din pacat prin pocainta, spre a dobandi bucuria iertarii si a impacarii cu Dumnezeu si cu oamenii.(...)
La alcatuirea textelor Triodului au contribuit mari imnografi ai Bisericii Ortodoxe, teologi cu un profund har poetic precum Sfantul Roman Melodul( (sec.VI-VII), Sfantul Sofronie al Ierusalimului (sec.VII), Sfantul Andrei Criteanul (sec.VII), Sfantul Ioan Damaschinul (sec.VIII), Sfantul Cosma din Maiuma (sec.VIII), Sfantul Teodor Studitul (+826),  Simeon Metrafrastul, Nichifor Vlemidis (sec.X-XI). Continutul Triodului a fost imbogatit constant cu noi contributii pana in sec.XII, primind ulteriordoar unele mici modificari si completari: in sec. XIV si in sec. XV.(...)

Mesajul frumoaselor cantari ale Triodului se concentreaza asupra pocaintei izvorate din iubire, a regasirii sensului existential pierdut, a intoarcerii acasala Tatal nostru al tuturor, a revenirii la starea de impacare  si comuniune cu Dumnezeu: "...Pentru aceasta sa postim, credinciosilor, de mancarurile cele ce strica si de patimile cele pierzatoare, ca sa culegem viata din dumnezeiasca cruce. Si impreuna cu talharul cel cu minte sa ne intoarcem la patria cea dintai..."

Citind sau ascultand cu inima smerita miscatoarele imne ale Triodului, crestinul poate intelege chemarea la manatuire sau la intoarcerea in raiul comuniunii cu Dumnezeu. Triodul constituie una dintre expresiile cele mai curate ale spiritualitatii liturgice ortodoxe, care invita permanent la smerenie si pocainta, pentru a primi iubirea milostiva si smerita a lui Hristos Cel rastignit si inviat, izvorul bucuriei vesnice.
(fragmente din Cuvant inainte la Triod)